Bruger- og pårørenderåd
Ifølge Lov om Social service § 16 kan der nedsættes et bruger- og pårørenderåd i bofællesskaber, der efter loven får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddet.
Loven siger: "Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at brugerne af tilbud efter denne lov får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene. Kommunalbestyrelsen fastsætter skriftlige retningslinjer for brugerindflydelsen.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan nedsætte et eller flere råd, der rådgiver kommunen vedr. tilrettelæggelse af indsatsen efter denne lov. Kommunalbestyrelsen fastsætter rammerne for og omfanget af rådenes opgaver. (eks. i form af Handicapråd).
Formål
Bruger- og pårørenderådets formål er at repræsentere beboerne samt de pårørendes interesser og medvirke til en løbende dialog om tilrettelæggelse af hverdagen i de nævnte bofællesskaber og beskæftigelse.
Rådets arbejdsområder
Bruger- og pårørenderådet skal inddrages i forhold af generel karakter, der har betydning for beboernes hverdag og beskæftigelse og for samarbejdet med de pårørende.
Bruger- og pårørenderådet høres om:
- budgetforslag for det kommende års driftsbudget.
- større om- eller tilbygninger eller væsentlige funktionsændringer.
- væsentlige ændringer i serviceniveau, herunder servicedeklarationer og kvalitetsstandarder.
- visitationspraksis og håndtering af ventelister.
- retningslinjer for omsorg og for det socialpædagogiske arbejde, som tilbuddet arbejder efter.
- botilbuddets kostpolitik.
- rapporter fra tilsyn.
- analyser og redegørelser om indberetninger om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.
Bruger- og pårørenderådet informeres om:
- planer vedrørende funktionsændringer.
- generelle personaleforhold, herunder efter- og videreuddannelse.
- fritidsaktiviteter, ferieture og andre arrangementer.
- tilbuddets overordnede pædagogiske udviklingsplan,
Herunder konkrete udviklingsprojekter.
- botilbuddets bidrag til Tilbudsportalen.
Bruger- og pårørenderådet kan tage ethvert spørgsmål, af generel karakter (herunder kritik og klager) vedrørende botilbuddets funktion op til drøftelse og videresende spørgsmål eller sager til kommuner og region.
Bruger- og pårørenderådet kan ikke behandle sager vedrørende enkeltpersoner herunder personaleforhold.